Dag 6, 13 oktober - före bestigning

  2012-12-26 / 22:21:00 / Allmänt /
Regn, blask, snö, hagel... Ännu blöt dag genomförd.
 
Precis lagom till att vi skulle lämna Karanga, 8.30, började det regna. Inte särskilt mycket, men tillräckligt för att bli blöt. Det duggade oavbrutet den första timmen och därefter tog det i ordentligt. Det regnade, övergick i blask, fortsatte i snö, återgick till regn, fortsatte i hagel och åter igen ännu mera regn. Hela vägen till Barafu höll det på, och gör fortfarande, sex timmar senare. Det tog oss ca 2,5 timmar att vandra hit, men när vi kom fram var inga tält uppsatta och vi fick snällt vänta. Det blir svårt för bärarna att göra sitt jobb när det regnar så, och ännu svårare att hålla saker och ting torra. När tälten väl var uppe visade sig att det mesta blivit blött i väntan. Min stora väska, sovsäcken och liggunderaget var blött, även golvet i tältet. Inte så roligt före sista etappen, men heller inget man kan göra något åt. Allra helst vill vi ha sol och uppehåll så att allt är torrt när vi ger oss av mot toppen vid midnatt. Förhoppningsvis slutar det regna snart. Hur mycket regn kan det egentligen finnas i dessa moln?
 
 
Nu är det dags för en liten tupplur före middag. Vi har nyss ätit lunch och gått igenom planen för natten och morgonens vandring. Nu laddar vi med sömn och mat. Middag kl 17, afvärd midnatt.
 
 
Väskan är packad och jag är glad som lyckats hålla alla kläder torra. Jag har förbebrett allt inför nattens bestigning, sista biten mot toppen. Mina hemgjorda müslibars är med, extra strumpor, backlava, kamera, batterier, snacks, första hjälpen, vatten och självklart min svenska flagga. Kläderna och pannlampan är framlagda för start och jag är taggad. Det kommer bli tufft och kallt. Vi räknar med omkring -10 på toppen. Just nu är det strax över nollan, blött och ruggigt. Jag håller tummarna för att det slutar snart och klarnar upp till natten. Vi hoppas nå Uhuru Peak vid soluppgång och då vill vi ha sol och klar himmel för att kunna se så långt som möjligt från toppen.
 
 
Middagen är intagen och vi är alla spända och förväntansfulla. Nu gäller det. Vi är bara några timmar ifrån den stora utmaningen. Kläderna är på, bara det yttersta lagret kvar. Har precis ätit en stor kolhydratsrik middag för att ladda upp med extra energi till toppbestigningen. Det kommer ta tid och lär vara brant. Hoppas mina kläder är tillräckligt varma så att jag slipper frysa, vilket är min största fasa. Just nu känns det bra, men på toppen är det kallare och antagligen även blåsigt.
 
Det har tack och lov äntligen slutat regna! När vi ätit middag efter halv sju kunde man blicka ut över branten och se Kibo. Dimman har lättat och endast ett tunt lager moln omringar vårt camp. Solen har precis gått ner och man kan skymta en röd strimma i horisonten. Det ser ut att bli en klar natt, därmed kall.
 
Åter igen dags att sova några timmar före väckning 23.15. Vid mitdnatt går vi. Toppen är nära, men än är vi inte där. Vi har 1215 meter kvar att klättra innan toppen är nådd. Snart står jag där, på toppen av Kilimanjaro, Uhuru Peak 5895 meter över havet! Jag ska klara det! Godnatt.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious