Om en månad...

  2012-09-09 / 14:05:00 / Allmänt /
Yes! Om en månad är vi igång. Idag, fast om en månad, är vi redan inne på dag två. Vi har alltså börjat stigningen för att nå toppen av Kilimanjarp. Wow! Vilken fantastisk men galen tanke! Det börjar pirra i hela kroppen vid tanken av att jag faktiskt kommer att vara där just idag om en månad. HELT GALET! Men så roligt och spännande!
 
 
Lemosho route är alltså vägen jag kommer att ta upp till toppen, Uhuru Peak 5 895 meter öh. Det är en något längre led som tar ett par tre dar extra än de snabbaste varianterna. Men jag vill ha hela upplevelsen och leva äventyret så länge som möjligt! Jag vill åt utmaningen! Därför har jag valt den lite längre och mindre använda leden Lemosho route, som är 70 km lång och tar 8 dagar. Enligt fakta ska denna vägen vara den mest spektakulära då vi tar oss genom ett flertal olika klimatzooner. Och naturmänniska som jag är, så tvekade jag inte en sekund på att jag valt rätt!
 
 
Om exakt en månad, just idag, är vi alltså inne på dag 2. Vi har då tagit oss från Londorossi Gate (2 360 möh) till Mti Mkubwa (2 895 möh), efter en 6 km lång vandring i 3-4 timmar. Idag (om en månad) har vi 8 km framför oss, en vandring som kommer ta 5-6 timmar att genomföra för att nå nästa läger Shira 1 Camp (3 505 möh).
 
Det är alltså redan under första och andra dagen som höjdsjukan ger sig till känna. Symptomen börjar redan efter 2 500 meters höjd. Om man drabbas är de första tecknen aptitlöshet, illamående och huvudvärk. Genom långsam och gradvis stigning minskar risken att drabbas. Alltså gör jag ett perfekt val som tar en längre rutt. Vi kommer även att sova på lägre höjd än högsta bestigna höjd varje dag. Detta för att vänja kroppen vid höjden före nästa dags vandring.
 
Höjdsjuka beror på lågt syretryck i kombination med hög höjd och är ingenting som påverkas av fysik eller ålder. Vem som helst bär risken att drabbas och viktigast är att vara uppmärksam på eventuella symptom.
 
Efter 3 500 meters höjd ökar risken för allvarlig höjdsjuka, de två typerna kallade lungödem och hjärnödem. Dessa är båda livshotande. Om man drabbas av höjdssjuka är enda botemedlet vila och nedstidning. Vid de allvarligare typerna bör läkare självklart kontaktas! Vi kommer under hela bestigningen ha sjukvårdare med i gruppen som håller koll på vårt beteende och tillstånd.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious