Mot toppen!

  2012-09-24 / 21:30:00 / Allmänt /
Oktober är en av de bättre månaderna att bestiga Kilimanjaro. Hoppas att jag har turen med mig och att vädret låter oss nå toppen!
 
 
Lemosho rutten, som jag valt, är en av de längsta och tuffaste. Den börjar i väst och bjuder på varierande terräng och klimat. Denna sägs vara den absolut vackraste! Dag fyra går leden ihop med Machamerutten.Vi tar oss från det öppna och brukade landskapet kring bergets fot, genom bergsskog, över hedlandskap, alpin öken och slutligen glaciär med evig snö. Förhoppningsvis stöter vi på en del mindre djur längs med rutten.
 
Temperaturen kommer, som tidigare nämnt, variera från 25 grader ner till -25. Det gäller att ha rätt utrustning och klädsel för att enkelt anpassa sig till de stora temperaturskillnaderna. Det blir många plagg som ska med, men allt är relativt tunt och tar inte särskilt mycket plats. Funktion är ordet!
 
 
Kilimanjaro erbjuder minnst 7 olika rutter för att ta sig till toppen. Det finns en för alla, men självklart krävs det att du är i god fysik för att lyckas. Man behöver ingen tidigare erfarenhet av bergsbestigning, men att gilla vandring är ett måste. Det kommer krävas vilja och styrka för att ta sig till Uhuru Peak, 5895 meter över havet. Att bestiga ett berg är ingenting man ska ta för givet att man lyckas med. Vad som helst kan hända och vem som helst kan drabbas av höjdsjuka och tvingas vända om. Självklart hoppas jag på att lyckas och har förberett mig på bästa sätt. Genom effektiv konditionsträning och funktionella styrkeövningar är min kropp i trim för utmaningen! Med god fysik i grunden och en stark vilja är chansen att lyckas närme. Jag har toppen i sikte och visualiserar bestigningen dag för dag. Om mindre än två veckor är jag där, på väg mot toppen av Kilimanjaro!
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious