Nyfikna?

  2012-08-02 / 15:07:00 / Allmänt /
Ni kanske funderar på hur det här ävetyret kommer att gå till? Då ska jag med glädje berätta för er.

Den 6 oktober lämnar jag Sverige för att bege mig mot Afrika och Tanzania. Tidigt dagen därpå landar jag på Kilimanjaro International airport där jag blir upphämtad och tagen till uppsamlingshotellet i Moshi. Under dagen träffar jag resten av gruppen för att lära känna varandra och går igenom kommande dagars planering för att nå toppen.



Den 8 oktober är det dags, vi börjar vår vandring för att tillsammans bestiga Kilimanjaro. Varje dag innefattar flera timmars vandring och långa distanser i varierande terräng.  Jag har valt Lemosho rutten, som startar vid Londorossi Gate i väst. Denna är en av de nyaste och lär bjuda på fantastiska vyer, mindre trängsel och stor chans att lyckas. Perfekt val för mig! Klättringen lär ta åtta dagar från början till slut och under den sjunde dagen når vi förhoppningsvis Uhuru Peak, 5895 meter över havet.



Klättringen kommer vara både fysiskt och psykiskt påfrestande. Det är inte alla som når toppen! Det händer att folk drabbas av höjdsjuka, illamående yrsel och trötthet. Hur man påverkas av höjden och den låga temperaturen är det ingen som vet på förhand, det återstår att se på berget. Med hjälp av god fysik minskar dock risken för utmattning. Jag hoppas såklart att med rätt träning och motivation nå toppen, Uhuru peak, utan större problem.


Sista dagen, den 15 oktober, påbörjar vi vandringen ner för att ta oss tillbaka till hotellet i Moshi. Här stannar jag en sista natt för att dagen därpå flyga tillbaka mot Sverige och Karlskrona.


mimmi

Vilket äventyr! Hoppas allt går bra :)

Svar: Tack! :)
martinakilimanjaro.blogg.se

2012-08-07 @ 11:39:04
URL: http://mimmiolivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious